Какви техники и похвати да използвам при създаване на картина?

Има различни техники за създаване на картина и колкото повече похвати бъдат усвоени от художника, толкова по-осъзнат и изпипан ще е индивидуалният му стил. А и толкова по-обширни ще са неговите възможности за творчески изяви, независимо дали става въпрос за живопис, графика, рисунка, експеримент, поръчка и т.н.

Разбира се няма строги правила, а времето на каноните в изкуството е отдавна отминало. Даже напротив – днес се търси индивидуалността както на автора, така и на самата творба. И все пак, в тази публикация са изложени различни похвати при създаване на картини, които могат да бъдат използвани, изпробвани, използвани като отправна точка и дори отречени.

Макро фотография на четки и палитри - авторски снимки от Любомира Попова Fineluart - художник и сюрреалист, които са предназначени за свободно сваляне от интернет.
четки и палитри
  • Важно е да се започне с добрата идея. Дали творбата ще е концептуална, абстрактна, реалистична – няма значение. Дали самата идея ще е екзистенциална, комерсиална или забавна – също. Но трябва да е добра – на първо място за художника и след това и за целевата му аудитория.
  • След това трябва да се измисли добра композиция, с преценено разпределение на пространството и обектите в него. Да са премислени основните петна, линии и форми в негатив и позитив (т.е. да се гледат не само обектите, но и пространствата между тях, които звучат като самостойни).
  • Композиционният център трябва не просто да е най-детайлно разработен, но и да е носител на идеята.
  • Ако става въпрос за живопис – цветовете трябва да изразяват идеята, да оформят обектите, да кореспондират помежду си така, че да създават един цялостен убедителен свят.
  • Ако не става въпрос за абстрактна живопис/ картина, то е добра идея да се търси сложен или неочакван ракурс.
  • Хубаво е различните обекти и петна да имат разлика във фактурата/ щриха (освен, когато обратния ефект не е търсен нарочно). Така се създава една многопластовост на творбата не само чрез светлосянка и цвят, но и чрез усета за различните материи.
  • Предния план трябва да е по-детайлно разработен от задния, а композиционният център – за сметка на всичко останало. Ако този аспект бъде подценен, различните части на картината изглеждат в една равнина, въпреки че са поставени на различни места като перспектива. Ако това не е нарочно търсен ефект, започва да се усеща като недостатък на произведението.
  • Хвърлените сенки създават усещането за тежест, за стъпване, за сила на светлината – това ги прави елемент, който не е за пренебрегване.
  • Нищо в творбата не трябва да е самоцел. Всеки детайл, цвят и форма трябва да е част от цялото.

И още няколко похвата, които са важни за съхранението на въображението на художника при създаване на живопис и картина:

ателие Fineluart
ателие Fineluart
  • Не си позволявайте да зациклите в детайла така, че да спрете да виждате цялото.
  • Сменяйте гледната точка, отдалечавайте се, гледайте за малко в друга посока, ако трябва обърнете рисунката „с главата надолу“. Обръщането помага особено много, когато трябва да се нарисува симетрична форма.
  • Почивайте между отделните етапи, за да имате време да видите работата си с „нов поглед“.
  • Рисувайте всички части на картината така, че да са на един и същи етап на разработка, за да виждате „движението“ на всичко едновременно. Разбира се, има художници които могат да рисуват всеки детайл поотделно до степен на завършеност – ако не сте сигурни кое е вашия начин, изпробвайте двата похвата.
  • Недостатъкът на втория метод е, че ако нещата не са преценени предварително, има опасност художникът да разбере, че е сгрешил с нещо фундаментално чак след като е завършил по-голямата част от картината. Тогава или трябва да компенсира по някакъв начин, или да започне отначало.
  • По-важно е да се рисува убедително, отколкото вярно. Рядко трябва да се избира между двете, но все пак, зрителят ще гледа единствено творбата и ще оценява това, което вижда непосредствено. Той няма да види модела, пейзажа, осветлението, идеята ви, вариантите, които обмисляте и т.н.
  • Не очаквайте, че всяка творба да стане шедьовър, понякога започнатото си остава недовършено, неубедително, нежелано…
  • Независимо дали сте живописец или график, тествайте себе си в различно амплоа, тествайте стила си в разнообразни проекти – живопис, графика, рисунка…

И за финал – не следвайте съвети. Учете се от тях, изпробвайте ги, тествайте, експериментирайте, но слушайте единствено художника в себе си и работете по създаването на собствен, уникален и неповторим стил.

Поради липса на вафлички, Fineluart използва бисквитки. Те са важни функционирането на сайта. Политика за поврителност

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Yandex.Metrica