Как да нарисувам светлосянка и обем?

Рисуване на обемни форми посредством светлосянка – от тъмно към светло и от студено към топло

Как да нарисувам светлосянка и обем? Това е въпрос, който всеки художник е задавал на определен етап от развитието си. Каквото и въображение да има автора, колкото и талант да притежава, рисуването от натура е единственият начин да се опознае формата, обема, перспективата и цветовата композиция. Освен това пресъздаването на действителни образи посредством методиките на изобразителното изкуство са перфектния начин да се тренира ръката, а и съзнанието за изобразяване на отделни детайли и цялостни композиции.

Рисуването на обемни форми посредством светлосянка може да стане чрез два основни типа изграждане на светлините и сенките в изображението, а именно:

  • От тъмно към светло – този похват е характерен за графиката и рисунката, но може и да се използва при рисуване с цветове, когато за светлините и сенките се използват тъмни и светли нюанси на един цвят.
  • От студено към топло – този похват отличава живописта от останалите видове изобразително изкуство, тъй като именно цветът и съчетанието на неговите нюанси са водещи за изграждането на произведението на изкуството. При този метод има една особеност – това дали светлината ще е по-студена от сянката зависи не само от решението на художника, а от източника на осветление. Ако обектът е осветяван от слънцето, светлината е по-топла от тъмната част, а при изкуствено осветление е обратното.

Изграждане на обем и светлосянка

При изграждането на обем и светлосянка трябва да се изобразят няколко няколко основни елемента. Това са:

Етюд 2 - рисунка с молив от Любомира Попова Fineluart
Етюд 2 – 90 лв.
  • Колонна сянка – най-тъмната част на обекта. Тя „върви“ по линията на формата, но не стига до нейния край, тъй като след нея следва рефлекс, който е с една степен по-светъл.
  • Светлина – най-светлата част на обекта. Между нея и колонната сянка има плавен преход на тоновете. Тя не стига до края на обекта, тъй като между нея и контура има рефлекс, който е с една степен по-тъмен.
  • Рефлекси – чрез тяхното изобразяване се подсказва най-категорично материалът, от който е изработен предмета – при по-гладки и блестящи предмети има повече и по-рязко нарисувани рефлекси. Когато става въпрос за живопис – те се изобразяват посредством тонове, взети от околната среда.
  • Хвърлена сянка – нейното разположение и степен на изсветляване подсказват стъпването на обекта на повърхността и силата на светлината, падаща върху образа.

Всички останали способи за изграждане на светлосянка и обем зависят от вида изобразително изкуство и материала, с който се рисува/ живописва:

Сам - рисунка с молив върху хартия
Сам – 40 лв.
  • При графиката и рисунката имат значение щрихите и черните и бели петната, както и преливането от тъмно към светло.
  • В маслената живопис има значение колко са пастьозни мазките и, съответно – колко са плавни преходите между цветовете.
  • При акварела има значение наситеността на тоновете и използваното количество вода при преливането между нюансите.
  • За техники като сух пастел и въглен им значение дали щрихите се нанасят чрез косо или полегато положение на пастела/ въглена.
  • За рисунката с туш е важно как се съчетават щрихите с писеца и петната от четката.

Как да нарисувам светлосянка и обем не е въпрос, който художникът спира да си задава, когато усвои принципните начини за построяването им, а решение, което взима за всяка конкретна творба, особено когато става въпрос за модернистични картини, при които той изменя каноните, за да постигне изкривяване на действителността в името на концепцията.

Поради липса на вафлички, Fineluart използва бисквитки. Те са важни функционирането на сайта. Политика за поврителност

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Yandex.Metrica