Живописта като времево изкуство | Fineluart
 

Живописта като времево изкуство

Как да разбираме живописта като времево изкуство и какво е отношението на фактора време що се отнася до живопис, картини и изящно изкуство

Живописта не е времево изкуство що се отнася до развитието на самото произведение (като сюжет и действие), но факторът време е съществена част от живописта, картините и изящното изкуство. Защо? По няколко основни причини:

Първо защото за възприемането на една творба е нужно време. Не само за разглеждането й, но най-вече когато става въпрос за съзерцание. Голяма част от художествените произведения на съвременното изкуство стъпват върху естетиката на възвишеното, т.е. върху това, което не е обозримо чрез сетивата, което е извън видимия свят, което се стреми към свободата на мисълта. Това означава, че модерната живопис въплъщава в себе си абстрактни идеи, изразени чрез нефигурални, сюрреалистични форми и недействителни форми и образи. Възприемането на една такава творба изисква повече време за осмисляне.

Втори фактор, който спомага да разбираме живописта като времево изкуство е философията на художниците концептуалисти, която до голяма степен продължава да влияе върху разбирането за изкуство. Според нея произведението не е картината (творбата), а мисловната конструкция построена от съчетанието на идеята на автора и идеята на зрителя. В този случай тази конструкция се формира във времето, но същевременно е и извън-времева (но не и не-времева, което е основна характеристика на живописта и изящните изкуства). Извън-времева, защото тя остава да съществува независимо от творбата. Времева, защото нейният живот не спира с наблюдението на картината, а се развива в съзнанието и на автора и на зрителя.

Още няколко фактора за разбирането на живописта като времево изкуство

Макро фотография на четки и палитри - авторски снимки от Любомира Попова Fineluart - художник и сюрреалист, които са предназначени за свободно сваляне от интернет.
Макро фотография на четки и палитри – авторски снимки от Fineluart

Още няколко допълнителни фактора, които спомагат за разбирането на живописта като времево изкуство и за значението на фактора време що се отнася до живопис, картини и изящно изкуство:

  • Идеята съществува у художника много преди създаването на произведението, развива се по време на работа и остава след него.
  • Идеята продължава да е въплътена в творбата след като тя вече е създадена.
  • Идеята продължава да съществува в съзнанието на публиката, публичното пространство, епохата и следващите поколения.
  • Действието и сюжетът на картината (когато има такива) са изобразени чрез статични образи, но мисълта на зрителя ги възприема именно като движение и сюжет със завръзка, кулминация и развръзка.

И накрая, но не и на последно място: Чисто сетивното възприемане на творбата също отнема време – време, което художникът разбира и чрез подбора на изразни може да насочи или предизвика. Например: общата цветова гама подсказва емоция и тази емоция влияе при възприемането на детайлите; линиите и движението могат да насочват погледа към дадена част на картината; композиционният център е първото, което привлича внимание и чак след това се разглеждат детайлите; различните способи на полагане на боята могат да насочат към определени емоции…

Всичко изброено дотук не доказва, че живописта е времево изкуство, но дава една друга гледна точка върху възприемането на изящните изкуства – във времето, в мисълта, чрез емоциите и съзнанието.

Поради липса на вафлички, Fineluart използва бисквитки. Те са част от функционалността на сайта и за да го използвате пълноценно, е необходимо да се съгласите с употребата им. Научете повече в Политика за поврителност

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close