Упорството на паметта – меки часовници

Упорството на паметта – меки часовници

Меките часовници и сюрреалистичната живопис на Салвадор Дали

Картината на Салвадор Дали “Упорството на паметта – меки часовници” е сюрреалистична живопис, която става емблематична за сюрреализма на 20 век.

  • Рисувана е през 1931 г. – маслени бои върху платно, 24/33 см.
  • През 1932 г. е включена в първата сюрреалистична изложба в Ню Йорк.
  • През 1934 г. – в самостоятелна изложба на Салвадор Дали, отново в Ню Йорк, която постига триумфален успех.
  • През същата година Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк я получава като анонимно дарение.
  • На 23.01.1989 г. Умира Салвадор Дали. Според завещанието му всички негови картини, които не са част от нечия колекция, остават като дарение на Испания.
  • През май 1989 г. в Щутгарт, Германия се урежда голяма ретроспективна изложба на художника /включваща Упорството на паметта – меки часовници/, която обикаля и други държави, включително и България.

Живописецът-сюрреалист Салвадор Дали

Сюрреализмът е едно от знаковите течения на 20 в., а живописецът-сюрреалист Салвадор Дали – един от най-известните му представители и както повечето авангардни течения изследва подсъзнателното и несъзнаваното. Дали променя реалността, предметите, контекста, създава фантазни образи и ситуации, играе си с възприятията на зрителя, изпитва неговите сетива. Много често е предизвикателен, дори вулгарен. Неговата гениалност достига почти до лудост (не само в неговата сюрреалистична живопис, но и в живота), а самочувствието му на уникален, на единствения истински сюрреалист предизвиква разрив в отношенията му с останалите художници-сюрреалисти.

Меките часовници и сиренето камамбер

Голяма част от творчеството на художника е подчинено на сънищата му, което показва богатството на фантазията му и свободата, която оставя на подсъзнателните си желания и страхове. Меките часовници водят началото си от едно сирене камамбер, видяно на сън, въпреки Дали по принцип има особено мнение за механичните предмети. Както той самият казва в своята автобиография: Механичният предмет трябва да се превърне в най-лошия ми приятел, а колкото до часовниците трябваше или да са меки или да ги няма.

Мекият часовник в сюрреалистичната живопис на Дали е колкото двусмислен, толкова и дуалистичен образ – от една страна точно измерваното, но абстрактно като понятие време и от друга – уредът, слял механизмите си в нетипични за него форма и материал, уредът, отмерващ изтичащото време, самият който се е разтекъл. Символ на паметта, чрез която отминалите събития продължават да съществуват, която не позволява на времето да си отиде безвъзвратно, тъй като запазва частици от него в съзнанието.

Както всички, които се интересуват от подсъзнателното, така и гениалният живописец-сюрреалист Дали е повлиян от трудовете на Фройд. Когато рисува тази маслена картина, бъдещата му съпруга Гала навлиза в неговия живот, а това няма как да не се отрази на живописта му. През този период изкуството му е наситено от твърди и меки образи, които понякога се противопоставят едни на други, друг път си взаимодействат или се допълват взаимно. Образът, представен в сюрреалистична живопис “Упорството на паметта – меки часовници” е едновременно агресивно-фалически и застрашителен и изложен на опасността да изгуби своята годност под въздействието на времето /мекия часовник/.

 

Любомира Попова Fineluart
2006 год.