Какво е лъчизъм и супрематизъм в маслената живопис

Стиловете лъчизъм и супрематизъм в маслената живопис на 20 век и техните създатели – Ларионов и Малевич

Модерната и авангардната живопис в началото на 20-ти век водят началото си от отказа на художниците да имитират природата и техният стремеж да изразяват идейния свят като използват изразните средства, които им опонират най-добре и като се възползват от постиженията на науката и техниката не само да разбират света, но и да създават изкуство и живопис, които да са по-малко подражателни и повече концептуални. Тези стремежи започват с отказ от имитацията, продължават с деформация на предмета и накрая достигат до отказ от самия предмет.

Лъчизмът (наричан още районизъм) и супрематизмът са течения в модерната маслена живопис, които достигат до отказ от предметността, изследвайки света и човешките възприятия по нов начин, който до известна степен е по-реалистичен от пряката имитация на видимия свят, каквато познаваме в класическата живопис. Техните създатели (съответно – Ларионов и Малевич) са част от основателите на руската арт-група Вале каро, чиято основна теза е, че Пол Сезан е единственият художник, чиято живопис заслужава да бъде имитирана. След разпадането на групата всеки от тях достига своя собствен уникален стил, подчинен на концепция, съчетаваща научните открития и философските учения.

Лъчизмът в живописта и Михаил Ларионов

Ларионов - Петел
Ларионов – Петел

Самият художник описва стила си като „естествено съчетаващ всички съществуващи стилове и форми от предишното изкуство“. Този стил в маслената живопис изхожда от откритията относно разлагането на светлината, според които става ясно, че ние не възприемаме обектите, а отразените от тях лъчи. От тук следва, че реалистичната живопис би следвало да изобразява тези лъчи, а не формите на предметите както е при класическата живопис. Чрез този начин на рисуване се разрушава дистанцията между повърхността на картината и натурата. Лъчите в стила на Ларионов са изобразени условно като цветни линии.

Супрематизмът и Казимир Малевич

Малевич - Бял квадрат на бял фон
Малевич – Бял квадрат на бял фон

Търсенията на художника са насочени към създаване на универсално изкуство и, в крайна сметка, той достига до една по-висша форма на абстрактна живопис, в която е въплътен стремежът за преодоляване на материалното, овладяване на космичното, сливането с пустотата и достигане на нирвана. Впоследствие, търсейки живописта като цел сама по себе си, той дори достига до отказ от цвят в живописта (чрез серията си „Бяло върху бяло“), опирайки се върху факта, че бялата светлина съдържа в себе си всички цветове и нюанси – в този ред на мисли бялото е най-съвършеното взаимодействие на цветове. Разбира се, не бива да се забравя и символиката на белия цвят, въз основа на която серията „Бяло върху бяло“ изразява и духовното извисяване, и чистотата на градивния човешки живот, и срещата с невидимото…

 

В заключение – лъчизмът и супрематизмът в маслената живопис успяват да се доближат по свой собствен начин до реалистичното изобразяване на света и същевременно до концептуалното разбиране за нещата, които възприемаме не чрез сетивата, а чрез познанието.

 

Вижте Пластове от монолит – концептуален авторски проект на Любомира Попова Fineluart, който е вдъхновен до известна степен от лъчизма и супрематизма >>

Поради липса на вафлички, Fineluart използва бисквитки. Те са важни функционирането на сайта. Политика за поврителност

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Yandex.Metrica